Lieve mensen,

Wat fijn dat wij jullie weer welkom mogen heten in de Poort van Doorwerth. Het is alleen jammer dat de reden daarvoor minder positief is.

 

Toen ik twee jaar geleden het stokje overnam van Solidez had ik een huurcontract voor de Poort van 5 jaren gekregen. 5 jaren omdat toen al vast stond dat het gebouw van de Poort zou worden afgebroken en dat wij met de Poort zouden gaan verhuizen naar het nieuwe gebouw dat dan klaar zou zijn.

 

In de afgelopen twee jaar hebben wij een hoop veranderingen aangebracht, allemaal met het doel om een geweldig leuk ontmoetingscentrum op te bouwen. Weg met de naam Dienstencentrum of oude van dagen opvang of zieligheidscentrum. Nee, wij willen graag dat dit een plek wordt waar voor iedereen iets te doen is en waar mensen zich thuis voelen.

Om dat te realiseren organiseren wij steeds meer in de hoop dat er ook iets tussen zit voor u.

Maar daarnaast hebben wij ook veel geïnvesteerd in de aankleding van het gebouw, de sfeer.

 

Ik hoop dat u het met mij eens bent dat wij op de goede weg zitten.

 

Omdat wij er niet van houden om geld zomaar over de brug te gooien wordt elke aankoop onder de loep genomen. En de grootste eis bij een aankoop is: Is het mee verhuisbaar??

Want we gaan immers over inmiddels 3 jaar verhuizen.

 

Verhuizen!

 

Voor mij betekent verhuizen: je boeltje inpakken, oppakken en weer uitpakken op de nieuwe locatie.

Soms verhuis je naar een groter huis, soms naar een kleiner, maar de kern is en blijft hetzelfde.

Je pakt je boeltje in, je pakt het op en je pakt het weer uit in het volgende huis. En daarna leef je je leven zoals je dat gewent was.

 

Dat is dus ook wat ik tot een half jaar geleden in mijn hoofd had zitten: Verhuizen!

 

Inmiddels hebben wij diverse gesprekken gehad over dit verhuizen. Wij hebben gesproken met de kerngroep, de gemeente en het bestuur i.o. LOC.

 

Ik zal proberen uit te leggen wat wij hebben begrepen van deze gesprekken:

 

De gemeente gaat waarschijnlijk de bouwkosten voor het LOC voorfinancieren. Dit betekent dat de gemeente de portemonnee trekt om ervoor te zorgen dat het gebouw gebouwd gaat worden.

Als het gebouw klaar is dan krijgt het bestuur i.o. LOC de sleutel en vanaf dat moment gaan zij het LOC beheren. Dit bestuur is dus verantwoordelijk voor het betalen van alle rekeningen die met het gebouw te maken heeft.

 

Om er nu al zeker van te zijn dat deze rekeningen straks ook betaald kunnen worden is de gemeente en het bestuur i.o. al volop bezig om huurders voor het gebouw te vinden.

Er wordt met Ritmiek Muziek gesproken, de Speelboerderij heeft interesse, Lumens van het jongerenwerk wil wel in het nieuwe gebouw komen, de jeugdbibliotheek wil mee en wij zijn ook in gesprek.

 

De gesprekken verlopen moeizaam omdat men nog geen antwoorden heeft op de basisvragen: hoe gaat het eruit zien? Hoeveel ruimte krijgen wij? En natuurlijk……………wat gaat het kosten?

 

Zoals gezegd worden er op deze vragen geen antwoord gegeven. De gemeente is nu eerst aan het kijken of er genoeg animo is voordat zij wat dieper op het onderwerp in willen gaan.

Er is echter al wel een soort van indicatie gegeven van de huurprijs: € 110,- per m² .

 

Dus laten wij daar eens van uitgaan. Een huurprijs van € 110,- per m².

 

Op dit moment hebben wij bij de Poort ongeveer 466 m². Als wij hetzelfde oppervlakte in het nieuwe gebouw zouden willen dan komt dit dus neer op 466 x 110 = € 51.260,- per jaar.

Deel dit door 12 dan kom je uit op € 4.271,66 per maand aan huur.

Daar komt dan nog je gas, licht, water, verzekeringen, telefoon, internet en televisie bij.

 

Dit betekent dat wij nu al met zekerheid kunnen zeggen dat dit voor ons onbetaalbaar is.

 

Dan wordt er door de gemeente geopperd: maar je kunt de ruimtes ook delen waardoor je de kosten ook kunt delen.

 

Dat zou in theorie misschien kunnen maar in de praktijk gaat die vlieger niet op. Op dit moment hebben wij een activiteitenprogramma waar nog best wel eens een aantal momenten te vinden zijn waarin het wat rustiger is. Maar we spreken hier niet over het jaar 2018 maar over het jaar 2021 en tegen die tijd hopen wij onze activiteiten toch al weer veel verder te hebben uitgebouwd.

 

Daarnaast hoef je bij ons niet persé mee te doen aan een activiteit. Je mag ook gewoon binnen komen om even een praatje te maken of om gezellig met je vrienden of vriendinnen iets te doen. Het gebeurd regelmatig dat mensen afspreken om naar de Poort te komen om even gezellig te gaan klaverjassen. Of om te biljarten, of om even gezellig een kopje koffie te gaan drinken. Dat moet allemaal kunnen.

 

En hoe belangrijk dit eigenlijk is, wil ik u graag even laten zien: Kijk film: Poort cijfers en meningen

 

Als de ruimte gedeeld wordt met een ander dan betekent dit automatisch dat je dus op bepaalde dagen of tijden geen gebruik van die ruimte mag maken. De spontane inloop die wij nu hebben dat raken we dan dus kwijt.

 

Een ander “probleem” met gedeelde ruimte is: je raakt je eigen identiteit kwijt. Immers, het is niet “jouw” ruimte maar een “gezamenlijke” ruimte. Wij hebben dan dus ook geen zeggenschap over onze inrichting, dus alle spullen die wij in de afgelopen twee jaar met zorg gekocht hebben mogen we straks bij de kraak gaan zetten.

 

Wij hebben de afgelopen twee jaar behoorlijk geïnvesteerd in de sfeer zodat mensen zich thuis voelen bij ons. En dat thuis voelen, dat vinden wij belangrijk hier bij de Poort.

Als wij bijvoorbeeld een schilderij cadeau krijgen dan bekijken wij, samen met de gever, waar dat schilderij het beste tot uiting komt en dan wordt het daar vervolgens opgehangen. ( soms niet direct, dat ligt er even aan of we een paar handige handjes in de buurt hebben)

 

In een gezamenlijke ruimte moet je dit gaan OVERLEGGEN. En vindt de andere partij het schilderij niet mooi dan mag je het waarschijnlijk  niet eens ophangen. Logisch, want die ruimte is net zo goed het visiteplaatje van de andere partij als van ons.

 

Zo kan ik u nog heel lang vervelen met voorbeelden, maar ik hoop dat u begrijpt wat ik bedoel.

 

Een ander punt is onze bar. De bar is, behalve een handige plek om je drankjes uit te serveren ook een onderdeel van onze inrichting. Ook de bar is sfeerbepalend in ons gebouw.

 

Zoals het er nu naar uit ziet zal, in het nieuwe gebouw, de horeca een apart onderdeel worden van het gebouw. Dit zal dan ook door een andere partij gedraaid gaan worden. Is er dan nog wel plek voor de vrijwilligers die nu bardiensten draaien? En wat moet je straks voor je koffie gaan betalen?

En stel dat onze bar-vrijwilligers achter de bar in het nieuwe centrum mogen gaan staan. Willen zij dit dan wel? Ze werken dan immers niet meer samen met hun andere teamgenoten omdat deze verscholen in een ruimte een activiteit mogen organiseren.

 

Want daar zal het straks allemaal op uit gaan draaien. De Poort als geheel verdwijnt en wij, de teamleden van de huidige Poort mogen dan straks een ruimte gaan huren om een activiteit te organiseren.

 

Maar waar moeten wij die ruimten dan van betalen? Op dit moment hebben wij inkomsten uit de baromzet, de keuken, de 2e hands kledingverkoop, een aantal activiteiten zoals rommelmarkten en bingo en de verhuur van ruimten.

Als wij geen eigen ruimte en bar meer hebben dan hebben wij dus ook bijna geen inkomsten meer.

En als wij activiteiten willen organiseren om geld te verdienen dan kunnen we dit geld weer gaan inzetten om de huur van de desbetreffende ruimte te betalen!

 

Ook daar valt, volgens de gemeente en de kerngroep wel een mouw aan te passen: dan vraag je toch gewoon subsidies aan voor activiteiten. Want daar schijnt nog wel geld voor te zijn.

 

Maar als ik dan vraag of zij kunnen garanderen dat dit over 3 tot 5 jaar nog steeds het geval is dan is het antwoord nee, garanderen kunnen wij niet.

Daarnaast ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig waar ik een subsidie kan aanvragen zodat mensen op maandagmiddag bij ons kunnen komen sjoelen. Mocht u het antwoord weten dan hoor ik dat graag van u.

 

Al met al kampen wij met grote zorgen over de toekomst. Een voorbeeld:

Stel, u heeft een gezin met 5 kinderen maar u woont in een huis met maar drie slaapkamers. Dit huis staat op de nominatielijst om gesloopt te gaan worden, waardoor u weet dat u moet gaan verhuizen.

 

Inmiddels wordt er hard gewerkt aan een nieuwe wijk met prachtige huizen. Volgens afspraak zal u gaan verhuizen naar zo’n prachtig nieuw en modern huis. Een huis die goed geïsoleerd is, een wijk met leuke mensen, grotere slaapkamers zodat al uw kinderen straks een mooi eigen plekje krijgen, een nieuwe start.

 

Maar dan krijgt u bericht dat de huurprijs van deze nieuwe woning vele malen hoger liggen dan de huur die u nu betaald voor uw oude woning. En dan komt het besef: hoe graag ik ook zou willen verhuizen, ik kan het gewoonweg niet betalen!!!

 

Nu ga ik een stapje verder: u zou niet gaan verhuizen naar een huis maar naar een appartementencomplex. En behalve de hogere huur gelden er ineens regels. Al het schilderwerk binnenshuis moet bijvoorbeeld wit zijn. U mag maar 1 kind in een kamer leggen en u mag uw geld ook niet meer vanuit huis verdienen zoals u dat gewend was.

Dan heeft u dus ineens meerdere problemen:

 

U kunt het zich niet permitteren om te gaan verhuizen, u heeft direct al een ruimte tekort en uw verdiensten worden u ontnomen.

 

Dat is zo’n beetje zoals wij ons nu voelen. Er wordt zand in onze ogen gestrooid door uitspraken als: er valt overal een mouw aan te passen, dan vraag je toch subsidie aan, je kunt je ruimte ook delen zodat je ook de kosten kunt delen enz.

 

Maar bij al die “oplossingen” moet de Poort ongelooflijk inleveren:

In ruimte, in werkplekken voor de vrijwilligers en in inkomsten.

 

Als wij hiermee akkoord gaan dan worden we tot op het bot toe uitgekleed!!! En dan is er uiteindelijk geen Poort meer.

 

Hoe leuk het ook is om te fantaseren over een verhuizing naar een schitterend mooi gebouw wij moeten toch realistisch blijven.

Dus blijven wij met twee voeten op de aardbodem staan en strijden wij om het behoud van de Poort zoals wij nu bezig zijn. In een nieuw gebouw of anders in dit gebouw.

 

Begrijp me niet verkeerd, wij zijn absoluut niet tegen verhuizen maar dan moet het toch echt een verhuizing zijn. Geen inkrimping van de Poort maar eerder de mogelijkheid om verder te groeien. Met onze eigen bar en onze eigen spullen.

En als dat onmogelijk blijkt te zijn in het nieuwe gebouw dan hopen wij, uit de grond van ons hart, dat wij gewoon in dit gebouw verder mogen gaan.

 

Het gaat bij ons tenslotte niet om de buitenkant maar om de binnenkant. En die binnenkant, daar willen wij zelf over beslissen.

 

Maar goed, dit is zoals wij bij de Poort over deze situatie denken. Maar het is ook belangrijk om te weten hoe u erover denkt. Vandaar dat wij op 21 maart wederom een enquête hebben gehouden.

Wij hadden voor deze datum gekozen omdat er toen verkiezingen waren en de Poort als stemlokaal veel mensen over de vloer zou gaan krijgen. En die mensen zijn doorgaans geen bezoekers van de Poort waardoor je een open en eerlijke analyse van de antwoorden krijgt.

 

Wij hebben 9 vragen gesteld. Vragen waarvan wij bij de Poort eigenlijk vinden dat die twee of drie jaar geleden al gesteld hadden moeten worden.

 

Heeft er misschien nog iemand vragen naar aanleiding van hetgeen ik verteld heb?

 

 

Ik ga nu het woord geven aan Jackie, zij neemt de enquête met u door.